Hur jag rider fram för dressyr.

Har tränat en gång till idag, fast på en skolhäst. Såna ridpass kanske inte är så kul för er att läsa? Så tänkte berätta om hur jag rider fram. Självklart gör jag olika på alla hästar, men det här är grunden.
nr 1: Skrittjobb
Lång tygel 5-10 minuter, beroende på vilken häst jag sitter på och var jag rider. Sedan kortar jag tyglarna och jobbar i skritten med ställning och böjning, även en del skänkelvikningar om det är något jag känner är främjande för hästen jag sitter på.

När hästen går i en trevlig form i skritten i båda varven, börjar jag trava. Jag travar mycket på volt och försöker ha en ganska låg form. Jobbar även här mest på ställningen och böjningen. Man kan säga att den här traven för mig är ett sätt att checka av att skrittjobbet gjort effekt, då jag upplever att de allra flesta hästar har lättare för trav än skritt.

När jag ska gå upp i galopparbetet gör jag lite olika. Ofta låter jag hästen rulla på lite i galopp på volt, om den bär sig själv och går i en bra form. Annars jobbar jag övergångar skritt - galopp. Korta galopper, bara några steg. Skritten försöker jag också hålla till ett par få steg (men det brukar oftast bli över en kvarts volt, hehe). Den här övningen gör att jag kommer till ridning snabbt och verkligen inverkar, både i gångarterna och övergångarna. Sitter jag på en välskolad häst är hästen i regel lösgjord helt och hållet då den behåller formen i övergångarna.

Många personer flyttar mycket skänkelvikning. Om sanningen ska fram så är jag usel på skänkelvikningar. Verkligen urkass. På min tid fick vi lära oss att ju mer vi höll i innertygeln, desto större effekt ger sidförande skänkeln. Så jag bromsar med yttertygeln (för om jag leder ramlar hästen i sidled) håller superhårt i innertygeln och sparkar på med innerskänkeln. Ytterskänkeln hänger passiv. Som ni hör är jag ingen stjärna på skänkelvikning och det finns inte en häst i världen som skulle behålla formen i mina skänkelvikningar. Tycker därför det är lite mycket begärt att försöka lösgöra hästar på så sätt.

Det är synd att jag är så dålig på det, för många hästar lossnar riktigt fint genom mycket arbete undan för skänkel. Här har ni i alla fall mina framridningar inför dressyr i stora drag. Hoppas det kan vara till nytta för någon!
Emily

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0