lilla fröken ridlärare

Imorse (eller i förmiddags för er kanske, klockan tio) hade jag en liten hopplektion för en tjej i ett stall här i närheten. Hopplektion och hopplektion, jag har aldrig sett hästen förut och de har inte riktigt ridit ihop sig än, så ville mest bara checka av läget lite. Det var alltså en trettonårig tjej som tidigare ridit b-ponny mycket och nu rider mest ponny. Inte lätt då att sitta upp på en stor älgig sak och försöka rida! Minns ju själv mardrömsveckorna då jag red b-ponnyn jag tävlade ena dagen och två dabar senare red stallets största häst med absolut störst gångarter. Man sitter 2 meter upp i luften, det är full sjögång och man kan knappt klamra sig fast och DÅ vrålar ridläraren "KOMIGEEN RIIIIID EMILY" haha. Men åter till mitt ekipage.

Han är stor, lite gammal och stel och har muskler som behöver byggas upp. Det är de medvetna om och kämpar på med. Men de grejerna (förutom möjligtvis åldern) gör honom klurig att rida för henne. Han är för svag för att orka ta hennes hjälper och ställa och böja sig, utan är gärna rak som en käpp och skjuter iväg. Vi la in mycket övergångar för att han skulle lyssna lite på henne och hon skulle få chans att renodla sina hjälper lite, känna att hon kunde inverka på hästen. travade fram över 2 bommar och gick sedan över till att hoppa några pluttehinder. Han är smart hästen, han vet att hon inte sitter tillräckligt stadigt på honom för att hålla emot när han drar ner huvudet, så så fort hon försöker bromsa drar han ner huvet och man kan SE på honom att han retas. La-lala-la--la du kan inte taaaa miiig. Så det ska vi träna vidare på, tung i rumpan och stark i magen.
Vi provade även 2 grejer de aldrig gjort förut. studs och två hinder i följd. Även det gick kanon, lite fort kanske, men helt okej ändå. Skönt med hästar som kan sitt jobb så man slipper BÅDE rida som en tok och dessutom lära dem nya grejer samtidigt.
Jag tycker att det är kul att hålla hopplektioner, även fast jag idag var grymt dåligt förberedd. Hon verkade lite nöjd iaf, och som sagt. Jag vill ju lära känna hästen och ryttaren tillsammans innan jag gör alltför stora utmaningar för dem. Nästa gång kanske de kommer hem till mig och hoppar, jag har lite större yta att rida på :)
Jag har även fått min kusin att rida på min häst för första gången! Han har bara ridit en gång förut, när han var två år och då var han l-i-v-r-ä-d-d. Dock gjorde tävlingen i helgen susen för honom, det fanns en liten vit häst där som såg ut som min häst i miniatyr och den blev han kär i. Han fick sitta framför mig, barbacka, och det var typ det roligaste han gjort någon gång. Han ville aldrig sluta. Det är så roligt när barn blir sådär glada av att rida! Jag själv var världens fjantigaste och grät typ hela tiden när jag var liten. Jag vet inte vad det var som gjorde att jag tappade självbevarelsedriften och började rida alla hästar ingen annan ville eller kunde ha. well well. Jag har en fyraårig kusin som vill låna en liten liten liten häst som helst inte hatar barn, finns det någon som vi kan låna en period i sommar? Den bör helst vara inkörd så jag eller mamma kan stå för motionen vissa dagar. Har någon några tips? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0