Lydnashoppning.

Hade ju lite lydnadshoppning igår inför dagens tävling, som för övrigt gick jättebra, jag och Jojo gick 0 i 95cm.

efter att jag värmt upp Jojo lite så började jag trava över dessa bommar, stabilt med kontakt både för skänkeln och i handen. Rak väg innan så han är rak över bommarna. Efter bommarna fångade jag upp och flyttade ut honom mot spåret eller innanför det rödoranga hindret, ungefär varanann gång. Jojo ville inte riktigt lyssna på min vänster skänkel utan lade sig på i handen i stället för att flytta sig, då får man sakta av till skritt och flytta i skritt och sedan försöka i trav igen. Då gick det mycket bättre.


Sen hoppade jag den här linjen åt båda hållen, mellan blåvita och grönvita, 5 lite kortare galoppsprång, mellan de grönvita och svarta 4 normala galoppsprång. Även här är det noga att man får en rak häst för yttertygeln så man kan reglera galoppsprången.
började att hoppa de blåvita mot det svarta och då är det lättare att klara serien, fem lite tillbaka och sedan fyra lite mjukt framåt.
Åt andra hållet ser man lätt vad man behöver träna på, Jojo behöver bli starkare i sin rumpa och orka galoppera rakt i serien när jag ska korta.  Han gjorde det väldigt bra efter två gånger, då låg han kvar och väntade så jag bara kunde lägga om benen där det behövdes. De viktigaste i en sån här övning är att man själv är stadig, att komma in rakt och rätt är ganska viktigt för att kunna få de som bäst och mest utvecklande för hästen inne i serien.



Jag avslutade med att hoppa bågen mellan det bruna och det blåvita med nio lite fröjdiga galoppsprång. Efter att ha ridit lite fram och tillbaka i serien svarade Jojo väldigt bra med att länga steget utan att ge sig iväg. Hoppade bara bågen en gång, eftersom han gjorde den perfekt.



Jag hoppade inte högre än de ni ser på bilden, anledningen är enkel, jag höjdhopps tränade inte, utan lydnad. Är det lite lägre så gör de inget om hästen inte är riktigt med och de blir ett missförstånd. Dessutom är dessa låga hinder inget som sliter på hästen.

Att hoppa en unghäst på sådana här höjder kan gynna den fortsatta utvecklingen, då det gör att hästen blir van med hinder och även van vid att det begärs saker mellan hindren, utan att det kan bli obehagligt om hästen inte orkar korta sig eller inte riktigt svarar för en framåtdrivande hjälp.

Vink Vink
Ida J

Kommentarer
Postat av: Emily

Grattis till nollan Ida!

2011-04-10 @ 23:29:45
URL: http://hastbloggarteamet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0