Tidiga morgnar, sena kvällar.

Idag gick jag upp tidigt, tänkte att jag skulle hinna rida två hästar på förmiddagen. Det hann jag inte, jag förstår inte var tiden tar vägen? Bestämde mig för att rida min egen i alla fall, underlaget på gräsplätten jag rider på var ganska fast och bra, så jag plockade upp lite hinder. Inga höjder direkt, utan mest gymnastik/lydnadshoppning, på volt. Skrittade fram en sväng ute, tyckte då att han kändes väldigt stum och okänslig i munnen. Efter några minuters lösgörande arbete med benhård koll på ställning och böjning (och det där med skänkelvikning... Inte min hästs favoritsyssla direkt) lossnade han och sökte stöd på bettet. Red honom så på tygeln den halva kilometern jag hade hem.

Väl hemma började jag trava fram, och det var länge sedan han var så rund och fin i formen! Det kändes som att han hade ett ärligt stöd och ärlig form, inte bara krökte på nacken, så jag är riktigt nöjd!

Tog något varv i galopp och sedan började jag värma honom på volt över bommar och bockar, där kom dagens andra lilla argumentation! Chester sa NEVER EVER när jag ville kunna svänga i galopp. Varför svänga när man kan ha fullt ös medvetslös framåt? Suck. Vissa dagar fungerar kommunikationen bättre än andra dagar. Några övertalningsförsök senare gick han med på att göra som jag vill, men bara om han själv tror att det är han som bestämmer.

Så om jag ska summera dagens ridpass lite kort:
+ jag tog god tid på mig att skritta fram
+ jag gjorde mycket jobb i skritten, vilket jag hade nytta av i traven sedan
+ han rusade inte speciellt mycket mot bocken
+ jag blev inte hängandes i handen

- Mitt tålamod frestades ordentligt när han bestämde att det var omöjligt att skritta över en bom
- jag kunde ridit honom mer mellan hjälperna, idag blev det lite antingen hand eller skänkel.
- Jag jobbade mest i vänster varv, hans lätta. Hur hade jag tänkt att höger skulle bli lättare om jag undviker det?

Imorgon ska jag lägga fokus på höger varv och höger galopp. Kanske rida över bommar och bockar igen, fast i andra varvet.

/Emily


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0