Hjälptyglar

Vad behöver man egentligen? Är det okej att spänna in hästen för att man inte kan rida den ordentligt?

Jag anser att hjälptyglar är en bra uppfinning sålänge man använder dem med lite hjärna bakom och har tänkt igenom hur de fungerar och vad för effekt man vill ha. Däremot gör det uppriktigt ont i hjärtat på mig då jag ser hästar med skarpa bett och hjälptyglar (martingal borträknad). Varför, undrar jag bara.

Jag tycker också att det är bättre att rida med halsförlängare varje dag i två veckor än att hästen ständigt ska gå över tygeln med sänkt rygg. Förr eller senare kommer hästen få skador på grund av sin felaktiga form och då är det mycket bättre i mina ögon med en hjälptygel.

Ett tips, som ajg själv använder mig av, är att när man är ovan med hjälptyglar, TA HJÄLP. Gärna av någon som står på backen medan du rider och kan se hur hästen arbetar, så den inte går bakom lod. Försök ALLTID rida hästar som har svårt att gå på tygeln med så låg hals som möjligt. Böjen på nacken är inte det viktiga på sådana hästar, eftersom de lätt knäpper av och sänker ryggen då. Har de däremot sänkt hals KAN de inte sänka ryggen. Sträva efter manken som högsta punkt! :)

Sen ska man självklart kunna lägga sin häst i vilken form man vill, men är hästen spänd är det ALLTID bättre att lägga den i en lägre form än en för hög. I regel krävs det mer muskelstyrka från hästen i en hög form, eftersom det är mer samling där.

Kramkram
Emily

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0