Dagens motionspass

Idag blev det longering. Stälde upp två galoppbommar och ett hinder på kanske 50 cm som han fick rulla över några gånger från varje håll. Gick riktigt bra :) Byggde om i en skrittpaus till fem travbommar istället, som efterhand höjdes upp lite. nummer 2 och 4 fick en bock i inneränden och ponny fick lite styrketräning!

Jag blev jätteglad, för trots att det var en jobbig övning för honom höll han sig lugn och hade huvudet sänkt. Sänkt huvud= avslappnad häst och aktiva ryggmuskler! Har jag fått lära mig. Bara bra saker alltså. Men det bästa på passet var i slutet. Jag har haft lite kontaktproblem när jag haft honom i lina förut, han har liksom bara sagt FRIHEEEEEEEET och galopperat runt mig tills han tröttnat. Idag fungerade avsaktningar långt bättre än så och mot slutet kunde jag sätta honom  trav en kvarts volt innan bommarna och sakta av en bit efter bommarna, för att skritta typ ett halvt varv och sen göra om samma sak igen. Det kändes jättehäftigt. Jag tror att jag sagt det förut, men longering ska finnas med på veckoschemat. upphöjda bommar på böjt spår är även min veterinärs order, så nu ska jag jobba på med det och se framåt sommaren när vet kommer ut nästa gång och se vad jag får för "dom", haha :D

Kommentarer
Postat av: Moa

Vad kul! Haha, önskar jag skulle kunna longera min lilla pålle :P

2011-05-18 @ 07:28:40
URL: http://stallmartensgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0