Dressyrtävling Åtvidabergs RK

Idag har min hemmaklubb anordnat en lokal dressyrtävling för storhäst. Jag mår mycket bättre än igår, så jag startade två klasser på en skolhäst. LC:1 och LB:1. Det var min första individuella dressyrtävling som är öppen för mer än bara lektionshästar, så var lite spännande. (Tidigare har jag bara ridit ponnydressyr i lag, ryttartest och lektionsDM).

Tanken var att vi skulle få rida igenom hästarna lite igårkväll, eftersom våra skolhästar vilar fredag-lördag. Jag mådde verkligen som en flera veckor gammal soppåse så han fick stå då också. Tog en lite längre framridning idag istället med mycket skritt, och på väg bort mot tävlingsbanan från stallet var han som ett paket smör. Lyssnade på pyttetygeltag och sökte sig i en låg och låg form. Kalas. Väl på framridningen kändes han skitbra tills jag började försöka jobba igenom galoppen, då blev han lite trött och framförallt blev jag supertrött. Orkade typ inte rida alls efter det, men efter en skrittpaus var det min tur att gå in på banan och han kändes helt okej formmässigt, men så SEG. Som att rida i tuggummi. plus lite larvig vid domare/publik, fåntratten <3

Sen fick han gå hem igen och äta en halv lunch ungefär. Skrittade fram länge sen innan nästa start, men på framridningen lajag mer fokus på att få honom kort och ärtig än att rida och böja och ställa igenom hela tiden. Jättemånga övergångar skritt-halt-skritt-trav-halt-galopp osv. Tror det var precis vad jag skulle göra faktiskt för LB-programmet gick riiiktigt fint. Förutom några småmissar med hörnpasseringar (främst vid domarkortsidan, men vem får inte såna småmissar? :S) kändes han kalasfin. Slutade på strax över 65% vilket var en andraplats när jag ridit färdigt.
Jag visste att det var många duktiga ryttare som skulle rida efter mig, så fanns liksom ingen anledning till att stå kvar med hästen där i två timmar, så han fick gå hem. När jag kom tillbaka till tävlingsplatsen låg jag fyra, som sedan blev en fjärdeplats, femteplats när en annan duktig tjej från min klubb ridit och när klassen var klar slutade jag som sexa.

Jag tycker ändå klassen blev riktigt lyckad. Av 7 placeringar hamnade hemmaryttare på andra, fjärde och sjätte plats. Inte illa pinkat.

Bilder kommer så snart jag fått tag i någon som knäppt några. Har en film från LB1, vill någon se den så tjoa bara till så lägger jag upp den imorgon kväll :)
// En glad men mycket trött Emily

Kommentarer
Postat av: moa

grattis :)

bra fråga, typ annica eller något har ingen aning om efternamnet.

2011-05-29 @ 20:25:22
URL: http://varendspal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0