träningspasset

Idag fick han gå ett pass longering. Ca 30 min + fram och avskrittning för hand. Började med en halsförlängareoch travade och galopperade lite med den i båda varven. Tog av den efter ett tag för att se var han vill gå i formen om han får gå utan stöd och påverkan. Faktiskt var han ganska fin där också. När jag lyckades få honom att lugna ner sig en aning och slappna av kom halsen ner och ryggen upp. Kalas. I galoppen var han ganska lugn och fin, men tyvärr på gränsen till fyrtaktig. Drev på honom lite till då så jag fick en tretakt och det slappnade han av i efter ett tag också! 

Gick över till att longera över ett litet hinder. Han behöver träna på att taxera, vilket han har svårt med när han går i en lugn galopp. Dock måste ju den lugna galoppen till för att han ska hoppa de där fina sprången genom hela ryggen. Fick något fint språng idag, fastän de flesta mest var att ta sig över på något vänster. Typ "galoppgaloppgaloppojetthinderhurskajaggöranu-plupp-galoppgalopp" men han var ändå duktig och gjorde sitt bästa av uppgiften. Travade av honom och försökte få honom lugn med hjälp av rösten så han sänkte halsen och blev lång och låg. Fungerade långt över förväntan faktiskt! Jättekul att han var så  uppmärksam som han ändå var på min röst idag, annars brukar longering mest vara att jag står i mitten och han springer runt mig i det tempo han behagar. Idag kunde jag ju inverka fastän jag stod på marken. :)

Emily

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0