veckoplanering för ridpass?

har klickat runt mellan massa olika hästbloggar idag. Började på drtessyrmupparnas kommentarsfält och klickade vidare, även på bloggar som kommenterat deras bloggar osv osv osv. Stör mig på denna genomgående trend:
Hästar som blir stressade vid hoppning på hoppar man trötta 3-4 kanske fem dagar i veckan? Galopperar tills de är "snälla" och lättare att rida? Förlåt men hur tänkte ni där?

Galoppera hästen trött för att få den ridbar är väl ett ganska dåligt sätt tycker jag. Likadant som att longera den 30 min innan man rider? Förstår ni inte att hästen bara bygger upp mer och mer kondition och blir ÄNNU svårare för er att rida på? Varför är det så farligt att jobba på grunderna och grundlydnaden i SKRITT?! Tror ni själva att hästen blir lydig och hållbar av att skena runt i galopp och hoppa högt de flesta dagarna i veckan? Jag menar, om ni hoppar högt måndag, tisdag onsdag, vad får er att tro att hästen är lydigare eller lugnare på torsdagen? Eller fredagen?

Förstår inte vitsen med att hoppa över grunden. För mig känns det lite som att bygga ett luftslott. Skitfint men inte speciellt hållbart.
Emily

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0